Ako na to ... » Návody na inštaláciu Fono2 z disku aj bez neho sú v sekcii Ako na to - Návody » Máte záujem o prezentáciu Fono2 na Vašej škole? Zavolajte nám!
späť

Používanie programov Fono1 v OŠ

Mgr. Zdenka Horanská, OŠ Hálkova, Bratislava

Aplikácie Fono sú jednoduché programy vhodné pre deti s poruchami komunikačných schopností a dobre sa osvedčili i v našom zariadení. Od firmy EMITplus máme všetky štyri aplikácie programu Fono a využívame ich na hodinách ILS v OŠ a PŠ. Zámerom výrobcu bolo, aby s programom vedeli bez problémov komunikovať deti samostatne, o čo sa usilujeme i my. K aktívnej práci dieťa s počítačom pomáha množstvo pekných obrázkov, písaný text, hlasový výstup a video. Výhodou samostatnej práce je odbúravanie stresu z možného neúspechu, na druhej strane je nám umožnená lepšia koncentrácia na korekciu nedostatkov, keďže sa nemusíme sústrediť na predvádzanie cvikov ani na prípravu pomôcok.

Moje skúsenosti ukazujú, že deti pracujú s programami radi, nenútenou formou sa aktívne zapájajú na dosiahnutí vytýčených cieľov. Tie sú samozrejme individuálne pripravované za pomoci nastavení podľa schopností dieťaťa. Väčšina detí komunikuje s počítačom samostatne, s výnimkou detí u ktorých predpokladáme, že ich správanie je nevypočitateľné.

Súbor programov FONO obsahuje programy: Rozcvička, Zvuky bežného života, Slovná zásoba a Fonematický sluch. Všetky programy majú jednotný princíp použitia t.j. pracujú v režime nácviku a testovania, majú okienko nastavení, kde prispôsobujeme obtiažnosť ku individuálnym potrebám dieťaťa.

Program Slovná zásoba obsahuje asi 450 pojmov v 13 okruhoch a troch úrovniach náročnosti. V diagnostickej práci zisťujeme aktuálny stav slovnej zásoby, t.j. aktívnu slovnú zásobu v režime nácviku, pasívnu slovnú zásobu v režime testovanie. V terapii rozvíjame aktívnu a pasívnu slovnú zásobu, zlepšujeme vyjadrovaciu pohotovosť, stimulujeme spontánny rečový prejav, prípadne ho provokujeme. Rozvíjame pragmatickú, lexikálno-sémantickú, morfologicko-syntaktickú i foneticko-fonologickú jazykovú rovinu.

Súčasťou logopedického cvičenia je aj zisťovanie schopnosti detí rozlišovať dištinktívne rysy hlások materinského jazyka. Ak dieťa komunikuje, môžeme použiť program Fonematický sluch, ktorý obsahuje 111 fonematických párov so zastúpením 28 hlások.

Ak dieťa spontánne málo komunikuje, má deficitnú, zníženú slovnú zásobu; je vhodné používať program Zvuky bežného života. Program obsahuje 70 rôznych zvukov, ktoré sú usporiadané v 6 okruhoch napr. zvieratá, hudobné nástroje, ľudia, dopravné prostriedky atď. U týchto detí je prakticky nemožné posúdiť fonematický sluch, preto sa snažíme posúdiť schopnosť diferencovať zvuky nefonematického chatakteru. V terapii rozvíjame sluchovú pamäť, čo nám slúži ako odrazový mostík v ďalšej práci.

Súbor programov Fono sme si pôvodne zapožičali (v súčasnosti ho máme už zakúpené) so zámerom využívať ho na hodinách ILS, avšak ukazuje sa, že ho možno využívať i na ostatných hodinách výchovno-vyučovacieho procesu.