Ako na to ... » Návody na inštaláciu Fono2 z disku aj bez neho sú v sekcii Ako na to - Návody » Máte záujem o prezentáciu Fono2 na Vašej škole? Zavolajte nám!
späť

Využitie programu FONO v domácom prostredí nedoslýchavého dieťaťa pri priamej integrácii

Mgr. Dana Buntová, Detské integračné centrum Trnava

V októbri 1995 bola zriadená podľa návrhu DIC v Trnave v MŠ na Beethovenovej ulici Špeciálna trieda pre sluchovo postihnuté (SP) deti.

Prvoradým cieľom špeciálnej triedy bolo a je poskytnúť SP klientom DIC a ich rodičom možnosť ponechať SP dieťa predškolského veku v rodinnom prostredí a to zabezpečením odbornej predškolskej starostlivosti o dieťa v mieste bydliska. Ďalším rovnako dôležitým cieľom je vyhľadávanie SP detí vhodných pre priamu integráciu do ZŠ bežného typu. Do triedy boli zaradené spolu s počujúcimi deťmi štyri SP deti rôzneho veku a s rôznym stupňom postihnutia. Výchova a vzdelávanie detí v triede prebieha podľa osnov bežnej MŠ, ktoré sú doplnené o osnovy MŠ pre SP deti z oblasti rozvíjania reči sluchovej a rytmicko-pohybovej výchovy.

Z uvedených cieľov vyplýva pre triedu MŠ niekoľko úloh, z ktorých tu spomenieme zabezpečenie spolupráce rodičov SP detí s odbornými pracovníkmi triedy. Táto spolupráca predstavuje v podmienkach integrácie jeden z oporných pilierov našej práce.

V nami uvádzanom príklade sa spolupráca rodiča spája s kvalitným materiálnym vybavením domáceho prostredia. Dieťa má zabezpečený prístup k počítaču s logopedickým programom FONO.

V domácom prostredí počítač dieťaťu touto formou zabezpečuje sluchovú výchovu prostredníctvom programu FONO – Zvuky bežného života, Fonematický sluch.

Prostredníctvom programu FONO Slovná zásoba, ktorá funguje ako databanka obrázkov, zabezpečuje program:

  1. rozširovanie pasívnej slovnej zásoby (príkazom napr. Ukáž loptu! Kde je auto? Nájdi auto!)
  2. rozširovanie aktívnej slovnej zásoby (priamym pomenovaním obrázkov)
  3. nácvik automatizácie vyvodenej hlásky podľa vybraných obrázkov
  4. nácvik odzerania s využitím obrázkov danej slovnej zásoby

Práca s počítačom je pre dieťa veľmi motivujúcim prvkom a v konečnom dôsledku je prínosom pre reedukáciu reči SP dieťaťa.

Z nášho odborného pohľadu a praxe môžeme konštatovať absenciu finančných prostriedkov, ktoré by zabezpečovali takýto alebo podobný spôsob práce nielen na odborných pracoviskách ale aj priamo v rodinách nedoslýchavých detí.

Sme presvedčení, že odborní pracovníci i rodičia, ktorí sa zúčastňujú procesu integrácie SP detí by uvítali takúto pomoc pri reedukácii reči s uvedeným materiálnym vybavením domáceho prostredia dieťaťa.