Využitie programu FONO v domácom prostredí nedoslýchavého dieťaťa pri priamej integrácii
Mgr. Dana Buntová, Detské integračné centrum Trnava
V októbri 1995 bola zriadená podľa návrhu DIC v Trnave v MŠ na Beethovenovej ulici Špeciálna trieda pre sluchovo postihnuté (SP) deti.
Prvoradým cieľom špeciálnej triedy bolo a je poskytnúť SP klientom DIC a ich rodičom možnosť ponechať SP dieťa predškolského veku v rodinnom prostredí a to zabezpečením odbornej predškolskej starostlivosti o dieťa v mieste bydliska. Ďalším rovnako dôležitým cieľom je vyhľadávanie SP detí vhodných pre priamu integráciu do ZŠ bežného typu. Do triedy boli zaradené spolu s počujúcimi deťmi štyri SP deti rôzneho veku a s rôznym stupňom postihnutia. Výchova a vzdelávanie detí v triede prebieha podľa osnov bežnej MŠ, ktoré sú doplnené o osnovy MŠ pre SP deti z oblasti rozvíjania reči sluchovej a rytmicko-pohybovej výchovy.
Z uvedených cieľov vyplýva pre triedu MŠ niekoľko úloh, z ktorých tu spomenieme zabezpečenie spolupráce rodičov SP detí s odbornými pracovníkmi triedy. Táto spolupráca predstavuje v podmienkach integrácie jeden z oporných pilierov našej práce.
V nami uvádzanom príklade sa spolupráca rodiča spája s kvalitným materiálnym vybavením domáceho prostredia. Dieťa má zabezpečený prístup k počítaču s logopedickým programom FONO.
V domácom prostredí počítač dieťaťu touto formou zabezpečuje sluchovú výchovu prostredníctvom programu FONO – Zvuky bežného života, Fonematický sluch.
Prostredníctvom programu FONO Slovná zásoba, ktorá funguje ako databanka obrázkov, zabezpečuje program:
- rozširovanie pasívnej slovnej zásoby (príkazom napr. Ukáž loptu! Kde je auto? Nájdi auto!)
- rozširovanie aktívnej slovnej zásoby (priamym pomenovaním obrázkov)
- nácvik automatizácie vyvodenej hlásky podľa vybraných obrázkov
- nácvik odzerania s využitím obrázkov danej slovnej zásoby
Práca s počítačom je pre dieťa veľmi motivujúcim prvkom a v konečnom dôsledku je prínosom pre reedukáciu reči SP dieťaťa.
Z nášho odborného pohľadu a praxe môžeme konštatovať absenciu finančných prostriedkov, ktoré by zabezpečovali takýto alebo podobný spôsob práce nielen na odborných pracoviskách ale aj priamo v rodinách nedoslýchavých detí.
Sme presvedčení, že odborní pracovníci i rodičia, ktorí sa zúčastňujú procesu integrácie SP detí by uvítali takúto pomoc pri reedukácii reči s uvedeným materiálnym vybavením domáceho prostredia dieťaťa.